May 15, 2021

Coronatrip 2020.

Coronatrip 2020: Metz - a floral sunset

Je kon het al in een vorige blogpost lezen, maar ik verlang er naar om weer te reizen. Jammer genoeg zit dat er voorlopig nog niet in (of toch niet op een manier die aangenaam is) dus droom ik maar verder met de foto's van vorige reizen. Vorig jaar deden het Lief en ik geen grote reis (want coronashmorona) maar trokken we er voor de allereerste keer op uit met de auto, niet wetende naar waar we zouden gaan. We hadden enkel ons verblijf voor de eerste nacht vast gelegd, en de rest van de reis zou voor ons een verrassing zijn. Normaal gezien totaal geen manier van reizen voor mij - ik hou van voorbereiding... als in: ik haal écht plezier uit het voorbereiden van onze reizen - maar door de coronamaatregelen en het snelle veranderen van groene, oranje en rode zones hadden we geen andere keuze. Uiteindelijk maakte we een supermooie reis, die ons langs het oosten van Frankrijk (met zelfs een tussenstop in Genève) tot Cinque Terre en zelfs Venetië bracht.

Hieronder vind je een klein overzichtje van de reis die we maakten (en daaronder leg ik je wat meer uit over de tussenstops die we deden):
Coronatrip 2020: overzicht reis - a floral sunset

Metz

Onze eerste stop was in Metz. We hadden beiden al wel eens van de stad gehoord, maar geen idee wat we konden verwachten. Het was bovendien 'slechts' 4u reizen dus ideaal om onze eerste stop in te plannen. We kozen voor een hotel buiten de stad en reden dan met de auto tot een dichterbij gelegen parking van waar we naar het stadscentrum konden wandelen. Het hotel viel wat tegen dus daar ga ik verder geen info over geven, maar het historisch centrum van Metz is echt wel gezellig. We waren er net geen volledige dag (we kwamen iets na de middag aan) maar dat was achteraf bekeken ideaal. Het centrum is gezellig en je kan er wel wat wandelen (er is een heel leuk wandelpad langs het water dat je langs verschillende burchten breng!), maar om er nu 2 dagen door te brengen... Daar is de stad net iets te klein voor. Zeker de moeite om als tussenstop ergens te plannen, maar ik zou het niet als bestemming van een citytrip kiezen.

Nancy

Van Metz trokken we naar Nancy, dat slechts enkele kilometers verderop ligt. We kwamen er dus ook relatief vroeg in de ochtend aan. Ook hier kozen we voor een 'zakenhotel' zonder al te veel luxe, maar dat prima voldeed aan onze wensen omdat we toch voornamelijk in de stad zaten. We hadden een hele dag tijd om de stad te ontdekken en dat was net genoeg! Allereerst raad ik je aan om het centrum van Nancy, en dan in het bijzonder de Place Stanislas, te bezoeken. Je kijkt er je ogen uit; de prachtige gebouwen, met goud bekleedde fonteinen, het is één en al pracht en praal! Toen wij er waren was er net een soort tentoonstelling in het midden van het plein aan de gang en we gingen maar al te graag een kijkje nemen.
Wandel je trouwens van de Place Stanislas naar de Place de la Carrière, dan passeer je een ijsjeszaak, Amorino, waar je  een 'bloemijsje' kan bestellen. Je kiest je smaken naar keuze en ze schikken die dan op een hoorntje, in de vorm van een bloem. Het is een keten die je op meerdere plaatsen in Frankrijk (en Italië) vindt, maar ik kan het nooit laten van er eentje te bestellen als ik ze zie.
Naast de Place Stanislas, bezochten we ook nog het Parc de le Pépinière (heel gezellig wandelen en er is ook een kleine kinderboerderij/mini-zoo die je kan bezoeken), de Marché Couvert (waar we macarons kochten), Porte de la Craffe en de Basilique Saint-Epvre.

Coronatrip 2020: Nancy - a floral sunset

Genève

We zijn geen 24u in Genève geweest, maar haalden zo veel als mogelijk uit ons blitzbezoek. Zwitserland is ook niet de goedkoopste bestemming dus dat kwam ook niet heel slecht uit. Ons hotel, Design Hotel F6, was trouwens een erg mooi - en naar Zwitserse normen relatief goedkoop - hotel. We namen vanuit het hotel de kortste route richting het meer van Genève en van daaruit kun je heel gezellig - en met een prachtig uitzicht - langs het water tot aan het historisch centrum wandelen.
Het weer was prachtig toen we er waren dus we wandelden langs het water naar de Jardin Anglais en gingen van daaruit verder naar Parc de la Grange. Op de terugweg stopten we bij een McDonalds, waarna we onze BigMacs met veel smaak op aten met zicht op de 'Jet d'eau'. De volgende dag, bezochten we in de voormiddag nog la Place des Nations en wandelende we zelfs even verder tot aan de gebouwen van de Wereldgezondheidsorganisatie (ik werk daar veel mee samen dus ik was daar wel benieuwd naar) en rond de middag zaten we alweer in de auto onderweg naar onze volgende bestemming.

Coronatrip 2020: Genève - a floral sunset

Grenoble

In Grenoble bleven we voor het eerst 2 nachten. Na al die dagen steeds verder te reizen, deed het deugd om eens wat langer op 1 plaats te blijven. We kwamen pas rond een uur of 6 's avonds aan in het hotel dus we konden sowieso die extra dag wel gebruiken om de stad te verkennen. Dat hotel was trouwens opnieuw een tophotel! Zeker een aanrader als je Grenoble wilt bezoeken. Het enige minpuntje; ze hebben geen parking en de nabijgelegen parking is vrij duur. Het ontbijt daarentegen was misschien wel het beste dat we tijdens de hele reis kregen.
Over Grenoble zelf; ik vond er niet bijzonder veel te zien maar het heeft zeker zijn charme. Wat je wél gedaan moet hebben is om met de Téléphérique naar de Bastille van Grenoble te gaan. Je hebt er echt een waanzinnig uitzicht en de Bastille is zeker ook de moeite om te bezoeken. Wanneer je alles gezien hebt, wat je wilde zien kan je van de top al wandelend weer afdalen en nog wat verder rond lopen in het centrum. Misschien lag het aan de coronamaatregelen, maar echt veel was er verder niet te zien in dat centrum.
Onze volgende bestemming zou Turijn zijn, maar omdat de Tour de France net passeerde de dag van ons vertrek, besloten we een omweg te maken en nog een stukje van die rit mee te pakken. We koppelden er onmiddellijk ook een flinke wandeling aan (voor het Lief, niet voor mij) en kwamen dan terug op positieven in een heel tof en pittoresk Frans bergdorpje. Het Lief zijn dag kon niet meer stuk want hij kon wandelen én de Tour de France zien (Tiesj Benoot hing ook nog eens bij de kopgroep, die hij dan ook stevig aanmoedigde). Anyway, het was dus al een stuk in de namiddag voor we onze tocht naar Turijn verder konden zetten.

Coronatrip 2020: Grenoble - a floral sunset

Turijn

We kwamen rond een uur of 8-9 in de avond aan dus veel viel er niet meer te doen behalve dan een lekkere pasta gaan eten. Omdat we slechts 1 dag in Turijn verbleven, hebben we maar enkele uurtjes in de stad doorgebracht, maar ik had niet meteen de indruk dat we veel gemist hebben. We liepen wat door het historisch centrum, gingen de kerk bezoeken waar je de lijkwade van Turijn kon bekijken en genoten verder gewoon van het ronddwalen door de stad. Zoals gezegd, moesten we al snel weer terugkeren, maar de indruk die ik had was dat Turijn eerder een "zakelijke" stad is, met veel industrie en weinig échte bezienswaardigheden. Ik kan mis zijn, dus verbeter me gerust als je nog tips hebt voor een volgend bezoek aan Turijn.
P.S.: het verkeer onderweg was nergens zo hectisch als in Turijn. Boy, was ik blij dat het Lief achter het stuur zat en vrij kalm kan blijven in zo'n situaties (hoe meer ik stress, hoe kalmer hij is, haha)!

Recco

Van Turijn reden we verder naar Liguria, met een eerste stop in Recco. Deze stop hadden we echt even nodig om te bekomen van alle hectiek in Turijn en weer even op adem te komen. Ik zou Recco niet meteen aanraden als vakantiebestemming - het stadje op zich voelde vrij grauw aan  en ik had niet de indruk dat er echt veel te beleven was - maar de B&B waar we verbleven was dan weer top! Valter is een uitstekende gastheer met een prachtig verblijf. Het zwembad was wel belachelijk koud, maar het uitzicht en de prachtig verzorgde kamers (en ontbijt) maken dat zeker goed.
We hadden 1 volledige dag in Recco, waar we even langs de kust wandelenden en dan besloten om verder te gaan tot het volgende dorpje, Camogli. De wandeling was een vijftal km dus echt heel goed te doen en Camogli heeft veel meer charme dan Recco dus zeker een aanrader als je daar in de buurt logeert. We hingen wat op het strand, dronken een cocktail en aten er focaccia (de lokale specialiteit). Meer moet dat soms niet zijn.

Cinque Terre

Onze volgende bestemming was Cinque Terre, voor ons geen onbekende. Toch hadden we enkele dingen over het hoofd gekeken om dit hét hoogtepunt van onze reis te maken. Ten eerste, hadden we onze trip gepland op een zaterdag (= geen goed idee) én bovendien waren we vergeten onze wekker te zetten waardoor we eigenlijk te laat zijn begonnen aan onze tocht naar het eerste dorpje (we verbleven enkele kilometers daarvan), waardoor we geen parkeerplaats vonden en nog meer tijd zijn verloren uiteindelijk.
Gelukkig rijdt er een treintje tussen de verschillende dorpjes waardoor we toch alle 5 dorpjes konden bezoeken, maar veel wandelen kwam er niet aan te pas. Ondanks corona was het trouwens superdruk in elk stadje, wat het bezoek ook wat onaangenamer maakte. Wil je zelf Cinque Terre bezoeken? Dan raad ik je aan om niét tijdens het weekend te gaan en je bezoek op voorhand al wat te plannen (je kan de dorpjes bezoeken met de trein, maar er is ook een wandelroute tussen de dorpjes die je kan doen) en om waar mogelijk het hoogseizoen enigszins te vermijden want dan is het echt over koppen lopen (zelfs in coronatijden).

Coronatrip 2020: Cinque Terre - a floral sunset

Voor we door reden naar onze volgende bestemming, maakten we nog een stop in Portofino. Een pittoresk en kleurrijk dorpje voor de rijke stinkerds. We parkeerden de auto in een dorpje wat verderop (daar is parking ook goedkoper) en wandelden langs de kustlijn richting Portofino. Die wandeling op zich was al de moeite. Als je dan bijna in Portofino aan komt, passeer je ook heel wat grote villa's van bekende mensen (al ben ik ondertussen al helemaal vergeten wie dat nu weer exact waren). Verder kan je nog wel wat rondwandelen in Portofino, maar als je de kleurrijke kustlijn van op een afstandje kan bekijken en de grote jachten in de kleine haven hebt bekeken, heb je de hoogtepunten wel meegekregen. We namen de boot terug richting de auto en zetten onze tocht verder.

Comomeer + Milaan

We twijfelden even over onze volgende stop, Comomeer, Gardameer, Milaan. Uiteindelijk kozen we voor een bergdorpje vlakbij het Comomeer - al wisten we niet op voorhand dat ons hotel in een bergdorpje gelegen was en waren we bijgevolg enorm verrast toen we de steile helling naar boven zagen. Wat wél erg leuk was is dat je een prachtig uitzicht had over het Comomeer vanuit de hotelkamer én dat je door middel van een kabelliftje onmiddellijk in het centrum van Como zat. Bij aankomst hadden we enkel nog een avond die we aan het meer konden spenderen dus deden we een wandeling rond het meer (of een stuk van het meer, anders zouden we waarschijnlijk nog onderweg zijn) en genoten we van het prachtige zicht én lekker eten.
We ontdekten tijdens onze wandeling ook een treinstation waar de trein naar Milaan stond te wachten. Dat bracht ons op ideeën en de volgende ochtend sprongen we dan ook op de trein richting Milaan voor een daguitstap. We deden alle toeristische dingen; we brachten een bezoek aan de Duomo di Milano, bezochten zoveel mogelijk winkelstraten (jammer genoeg vond ik niets dat ik mooi vond en trust me, ik heb gezocht), bezochten ook de Inter Milan fanshop om naar de t-shirt van Romelu Lukaku te zoeken (en besloten dat 150 EUR voor een t-shirt te veel van het goede was waarna we een Lukaku t-shirt van een straatverkoper kochten voor 15 EUR), we wandelden door de Galleria Vittoria Emmanuelle II en het Castello Sforszesco. Voor we het wisten was het alweer tijd om op de trein te springen en terug te keren naar Como, waar we na de lekkerste pasta vongole terugkeerden naar het hotel om alweer onze koffers te pakken om de volgende dag naar de laatste bestemming te vertrekken.

Coronatrip 2020: Comomeer - a floral sunset

Venetië

We logeerden niet in Venetië zelf, maar op een uurtje vanaf Venetië omdat dat gemakkelijker zou zijn voor onze terugreis. We bleven in een piepklein dorpje, in the middle of nowhere maar wel mét een grote supermarkt waar we onze auto bijna vol laadden met Italiaanse producten om mee te nemen naar huis. Venetië bezoeken is trouwens niet zo gemakkelijk als je zou denken want de volledige stad is autovrij. Je hebt wel veel keuze over hoe je de stad dan wilt bezoeken, per trein, bus, boot of toch met de auto (die je dan in een hele dure parking een beetje voor de stad kan achter laten). Wij kozen voor de bus. We vonden een gratis parking met vlakbij een bushalte die ons in Venetië dropte. Ideaal!
Nu, over Venetië zelf, ik had geen hoge verwachtingen, dacht dat de stad wel wat 'gehypet' was door iedereen en dat het dus eigenlijk alleen maar kon tegenvallen. En ik weet niet wat het was, het prachtige weer, het feit dat er bijna niemand was omwille van Corona of gewoon de stad zelf, maar ik vond het fan-tas-tisch. Voor mij absoluut 1 van de hoogtepunten van onze reis en ik ben zo blij dat we er nog gestopt zijn. We hadden jammer genoeg niet zo veel tijd waardoor ik niet alles kon doen wat ik wilde doen (nee, geen gondelritje voor ons), maar ik heb me alvast voorgenomen om nog eens een citytripje richting Venetië te plannen.

Coronatrip 2020: Venetië - a floral sunset

Na Venetië, vertrokken we weer naar Antwerpen voor de langste autorit van ons leven - het Lief wou géén tussenstop maken, hoewel ik heel graag in Innsbrück had overnacht - en kwamen uiteindelijk uitgeput en om middernacht weer thuis. Daar eindigde dus onze eerste roadtrip samen en die viel bijzonder goed mee! Zeker voor herhaling vatbaar en dat zal waarschijnlijk wel moeten ook want het lijkt er niet op dat we dit jaar een verre reis zullen kunnen maken. Maar we hebben onze zinnen al gezet op Kroatië... Dus dat komt helemaal goed!